Po co i jak podnosić swoje kompetencje rodzicielskie?

Kwiecień 6, 2016 przez Brak komentarzy

Po co  i jak podnosić swoje kompetencje rodzicielskie?

W swojej pracy spotykam się często z rodzicami, którym brakuje pewności, co do tego czy sposób w jaki wychowują swoje dziecko jest właściwy, czy mają prawo wymagać tego czego wymagają, czy to co robią pozwoli dziecku być szczęśliwym dorosłym. Są też rodzice, którzy uważają, że ich dziecko jest wyjątkowo „trudne” i stosowane przez nich sposoby nie wywierają pozytywnego wpływu wychowawczego, właśnie z powodu trudnego charakteru dziecka. Chcieliby, aby specjalista powiedział im kilka zdań, które pozwolą przełamać opór dziecka w drugim przypadku, lub utwierdzą ich w słuszności działań w pierwszym.

Tymczasem, do tej pory nie ujawnił się  ktoś, kto stworzyłby prostą do zastosowania, jednoznaczną  receptę wychowania dziecka. Jest wiele przyczyn dlaczego jest to takie trudne. Na efekt wychowawczy składa się wiele zmiennych:

  • Wyposażenie genetyczne dziecka (temperament, stan zdrowia, możliwości poznawcze)
  • Wkład rodziców w wychowanie – jacy oni są, kim dziecko jest dla nich, jakie mają cele wychowania
  • Środowisko szkolne, lokalne, reszta rodziny (dziadkowie, rodzeństwo).

Dlatego każda rodzina wymaga indywidualnego podejścia – coś co się sprawdziło u Kowalskich, niekoniecznie zadziała u Nowaków.

Co zatem może zrobić rodzic, który czuje się zagubiony w wymaganiach mu stawianych przez media, szkołę, resztę rodziny?

Jest kilka sposobów, jednak ich mianownik jest wspólny. Poprawa komunikacji z dzieckiem i zrozumienie swoich dążeń w wychowaniu.

Literatura na temat wychowania, rozwoju.

Obecnie jest to najłatwiejsza, najbardziej dostępna metoda. Książki można czytać w wybranym przez nas czasie, ich cena nie jest wysoka, można skorzystać z zasobów biblioteki lub pożyczyć od zaprzyjaźnionych rodziców. Ważną zaletą jest też to, że książka daje możliwość zatrzymania się na jakimś temacie, który szczególnie nas interesuje, daje czas na przemyślenia, refleksje, możliwość powrotu do ważnych dla nas treści. Możemy też dowolnie dobierać tematykę, która nas interesuje, pomijając aspekty, dla nas nieistotne.

Warsztaty

Różnego rodzaju warsztaty umiejętności wychowawczych są obecnie organizowane w wielu miejscach: w szkołach, przedszkolach, poradniach psychologiczno – pedagogicznych i innych. Jest to forma pracy grupowej. Ich celem jest zazwyczaj wyposażenie rodziców w „narzędzia” komunikacji z dzieckiem, ale zazwyczaj ich elementem jest także zachęcenie rodzica do refleksji nad swoim rodzicielstwem. Ogromną siłą warsztatów jest możliwość posłuchania, co na temat swojego bycia mamą czy tatą mają do powiedzenia inni rodzice, z jakimi trudnościami oni się zmagają. Buduje to poczucie wspólnoty, pozwala też poczuć, że nie jesteśmy sami ze swoimi wątpliwościami, są one elementem świadomego rodzicielstwa.

Coaching dla rodziców

Jest to forma pracy indywidualnej.  Pozwala rodzicowi pomóc w odpowiedzi na pytanie co jest dla niego ważne w wychowaniu dziecka, jakie ma cele. Czasem pomaga ustalić priorytety. Może pomóc też zobaczyć co sprawia, że wyczytane w książkach, czy zasłyszane na warsztatach sposoby nie działają.  Rolą coacha nie jest doradzanie rodzicom, jest nią pomoc w uświadomieniu im, do czego chcą dążyć w wychowaniu i co sprawia, że jest to dla nich ważne. Kolejnym  ważnym celem jest  pomoc w zobaczeniu ich własnego potencjału jako rodziców, ich mocnych stron i wykorzystaniu ich w budowaniu relacji z dzieckiem.

Psychoterapia

Niekiedy okazuje się, że trudności wychowawcze z dzieckiem są wierzchołkiem góry lodowej trudności emocjonalnych rodziców. Może się okazać, że podejmowane przez nich wysiłki na poziomie zapoznania się z literaturą, udziału w warsztatach czy pracy indywidualnej z coachem nie przynoszą pożądanych efektów, bo istotą nie są kłopoty komunikacyjne, trudności w ustaleniu priorytetów, tylko głębsze trudności, czy nierozwiązane konflikty. Wtedy z pomocą może przyjść psychoterapeuta. To on zdecyduje, czy pracować będzie rodzic, dziecko, czy wszyscy razem. W przypadku braku powodzenia wcześniejszych metod warto skorzystać z tej.

Celem działań zdecydowanej większości rodziców jest dobro dziecka, może być ono różnie rozumiane, ale zazwyczaj właśnie ono przyświeca wielu wysiłkom wychowawczym. Nie pozwólmy, aby ta energia się marnowała. Warto uczyć się, jak ją wykorzystać tak, aby przyniosła pożądane rezultaty.

 

Magdalena Ratz – Hernik

Tagi: , Nasze artykuły

Odpowiedz

(required)

(required)


Życzenia Świąteczne

Uwaga – Ożarów !

Punkt Poradni w Ożarowie Mazowieckim: w dniu 07.12.17 r. działa w godzinach 8.00 – 12.00 w dniu 08.12.2017r.  jest...

Grupa Wsparcia

        Serdecznie zapraszamy na świąteczne spotkanie grupy wsparcia dla pedagogów i psychologów szkolnych z rejonu działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej...

Psycholog i Logopeda na zastępstwo

Zespół  Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Błoniu poszukuje  logopedy  – miejsce zatrudnienia Poradnia w Błoniu wymiar czasu pracy –...

Grupy Wsparcia Pedagogów i Psychologów

  Zaproszenie  Dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych Powiatu Warszawskiego Zachodniego oraz pracownicy Poradni w Dziekanowie Leśnym zapraszają na drugie w...