ADAPTACJA DO PRZEDSZKOLA
ADAPTACJA DO PRZEDSZKOLA
Wakacje zbliżają się wielkimi krokami, a tuż po nich nastąpi to, na co wielu rodziców czeka z ciekawością, ale również z obawą- trzylatki pójdą do przedszkola. I chociaż stresu z tym związanego zarówno po stronie dziecka jak i rodzica nie da się całkowicie wyeliminować, można zrobić wiele, aby te pierwsze dni i tygodnie były jak najłatwiejsze. Możemy sprawić, by nasza pociecha polubiła przedszkole, chodziła do niego chętnie i z radością. Tak samo jak gotowość do podjęcia nauki w szkole, ważna jest gotowość do bycia przedszkolakiem. Tę gotowość trzeba pomóc dziecku osiągnąć. Oto kilka wskazówek jak przygotować dziecko do przedszkola:
1. Zadbajmy o rutynę dnia codziennego. Niech malec będzie przyzwyczajony do wstawania i kładzenia się spać o tej samej porze, do regularnych posiłków, do stałego czasu poświęconego każdego dnia na wypoczynek, zabawę w domu i na podwórku. Tak przygotowane dziecko nie będzie zaskoczone, że w przedszkolu codziennie jest ta sama kolejność zdarzeń. Będzie wiedziało, że trzeba jeść, bawić się i spać wtedy, kiedy jest na to wyznaczona pora, a nie wtedy, kiedy ono ma na to ochotę. Dzięki temu unikniemy dodatkowej frustracji dziecka nie przyzwyczajonego do podporządkowywania się określonym porom dnia i rytuałom.
2. Uczmy dziecko samodzielności. Niech nasz trzylatek będzie już samodzielny w czynnościach takich jak ubieranie się (w tym celu dawajmy dzieciom ubrania, które łatwo włożyć- np. buty na rzepy), jedzenie, korzystanie z toalety, mycie rąk, sprzątanie po sobie. Wykorzystujmy naturalną potrzebę, którą ma każdy mały człowiek do bycia samodzielnym, do uczenia się nowych umiejętności i ćwiczenia ich. Ilekroć słyszymy od naszej pociechy „chcę sam, nie pomagaj mi”- pozwalajmy jej spróbować czegoś na własną rękę i pomagajmy, a nie wyręczajmy, gdy coś jest jeszcze dla niej za trudne. Dziecko, któremu pozwala się na samodzielność ma wyższe poczucie własnej wartości i jest bardziej pewne siebie, bo wie, jak wielu rzeczy potrafi dokonać oraz zdobywa cenne doświadczenie w pokonywaniu trudów i przeciwności. Pozwalając na samodzielność, rodzic okazuje dziecku swoje zaufanie i wiarę w jego możliwości. Samodzielny trzylatek będzie czuł się lepiej w przedszkolu jeśli nie będzie zdany tylko na pomoc innych osób. Nie będzie musiał o wszystko prosić pani i czekać, aż prośba zostanie spełniona. W większym stopniu zadba o siebie.
3. Rozmawiajmy z dzieckiem o przedszkolu. Pokażmy mu budynek i chodźmy drogą, którą będzie przemierzało już od września. Uczestniczmy z trzylatkiem w zajęciach adaptacyjnych. Nie idealizujmy przedszkola, nie przekazujmy dziecku błędnych informacji o tym, że tam będzie zawsze fajnie, wszyscy będą cały czas radośni, będzie tylko zabawa i nie będzie działo się nic trudnego. Tłumaczmy maluchowi, że na początku pewnie będzie trochę tęsknić, ale pozna wiele dzieci, z którymi będzie się bawić i nauczy się wielu ciekawych rzeczy. Przygotujmy też naszą pociechę na to, że w przedszkolu nie robi się tylko tego, na co ma się ochotę, że trzeba słuchać pani i robić to, o co poprosi, że trzeba będzie sprzątać po sobie zabawki i jeść to, co jest podane. Jeśli dziecko będzie wyrażało obawy, lęki- nie bagatelizujmy ich i nie wyśmiewajmy. Okażmy mu, że rozumiemy jego obawy i że ma do nich prawo. Odpowiadajmy szczerze na jego pytania. Zapewniajmy je jednocześnie o naszej miłości, okazujmy czułość i przywiązanie. Nigdy nie straszmy przedszkolem! Czasem rodzice w bezsilności mówią do dziecka, które nie słucha poleceń, nie chce jeść, nie chce sprzątać itp: „Poczekaj aż pójdziesz do przedszkola, już tam cię nauczą, że tak nie wolno robić!”. W ten sposób pogłębiają lęk dziecka przed nieznanym i przyczyniają się do budowania niechęci wobec przedszkola. Dlatego uważajmy na to, co komunikujemy naszym dzieciom, bo słowa niewiele znaczące dla dorosłego mogą bardzo wiele znaczyć dla dziecka i mieć duży wpływ na jego późniejsze myślenie.
4. Określajmy czas, w którym odbierzemy dziecko z przedszkola. To jest bardzo ważne zwłaszcza w pierwszych tygodniach po rozpoczęciu uczęszczania do przedszkola. Mówmy dziecku jak najdokładniej, kiedy po nie przyjdziemy. Oczywiście nie chodzi tu o godzinę, bo dziecko nie zna się na zegarku, ale o porę dnia wyznaczoną rutynowymi czynnościami. Np. „Przyjdę po ciebie po obiedzie. Najpierw będzie śniadanie, potem będziecie się bawić i wyjdziecie na dwór. Potem będzie obiad. Po obiedzie przyjdę po ciebie”. Dzięki temu trzylatek będzie miał większe poczucie bezpieczeństwa związane z przewidywalnością zdarzeń.
5. Pozwólmy dziecku przebywać z innymi dorosłymi. Zawieźmy je do dziadka, pozwólmy mu zostać z ciocią lub zaufaną opiekunką. Dzięki temu damy dziecku doświadczenie rozstania z rodzicem, a także doświadczenie, że rodzic zawsze po nie wraca i nie opuszcza go na zawsze.
Chociaż tak jak wspomniałam na początku, nie da się całkowicie wyeliminować stresów związanych z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej, rodzice mogą zdziałać wiele, by przygotować swoją pociechę na ten moment. Pamiętajmy przede wszystkim, aby w tych pierwszych tygodniach szczególnie okazywać dzieciom miłość, czułość, wyrozumiałość. Aby ich słuchać i pozwalać wyrażać także trudne uczucia takie jak smutek, złość, tęsknota. Dzięki temu pozwolimy naszym trzylatkom stać się otwartymi, radosnymi, ciekawymi świata przedszkolakami.
psycholog Justyna Belniak
Zobacz również
Życzenia Wielkanocne
Uprzejmie przypominamy rodzicom o przyprowadzanie do poradni tylko zdrowych dzieci. Zgodnie z przyjętymi procedurami chore dzieci nie będą przyjmowane na diagnozy i terapie. Zamieszczamy poniżej obowiązujące procedury.